تحقیق در مورد زیبایی شناسی در آثار سلطان محمد، هنرمند نقاش مکتب تبریز

  • تحقیق در مورد زیبایی شناسی در آثار سلطان محمد، هنرمند نقاش مکتب تبریز
    تحقیق در مورد زیبایی شناسی در آثار سلطان محمد، هنرمند نقاش مکتب تبریزدسته: هنر و گرافیک
    بازدید: 1 بار
    فرمت فایل: doc
    حجم فایل: 25 کیلوبایت
    تعداد صفحات فایل: 14

    تحقیق در مورد زیبایی شناسی در آثار سلطان محمد ، هنرمند نقاشٍ مكتب تبریز 14 صفحه در قالب Word قابل ویرایش

    قیمت فایل فقط 4,400 تومان

    خرید

    توضیحات :

    تحقیق در مورد زیبایی شناسی در آثار سلطان محمد ، هنرمند نقاشٍ مكتب تبریز 14 صفحه در قالب Word قابل ویرایش.

    بخشی از متن :

    چكیده :

    سلطان محمد ، هنرمند نقاش مكتب تبریز 2 ، یكی از برجسته ترین نگارگران ایرانی ست كه می تواند ، از دیدگاه های مختلف ، با كمال الدین بهزاد ، هنرمند شاخص مكتب هرات ، برابری و همسنگی نماید . اگر بهزاد در مسیر تحول هنر خود ، مانند جنید سلطانی تبریزی ، خود را با رنگ های هماهنگ و گرم ، با تركیب بندی های استوارو قطریِ نامتعادل ، با فشرده كردن فضا در محدوده ی نگاره های خود، خویشتن را بر جهان هنر تحمیل می كند ؛ سلطان محمد نیز ، به نوبه ی خود، با بهره گیری از رنگ های متضاد و مكمل ، با تركیب بندی های محوری قطری و عمودی و نیز با محور قرار دادن نقطه ی دید بیننده در اثر ، و با پیوند دادن فضای بی مرز بیرونی به فضای نگاره های درونی ، خویشتن را بر تارك هنر نگارگری ایرانی مستقر می سازد . همان اندازه كه بهزاد در بستن فضای نگاره و پوند دادن آن با فضای بیننده ، بیننده را در اثر خویش محبوس می سازد ، سلطان محمد بر خلاف ، به باز نگاه داشتن فضای بیرونی و حذف مرزها و ارتباط دادن آن بوسیله ی منظره ها و عناصر تركیبگر نگاره ها ، بیننده را در یك فضای و عرفانی بدون مرز غوطه ور می سازد. او فضا، حركت ، زمان و شكل را با ذوب كردن رنگها در یكدیگر به هم پیوند می دهد . او بی شك هنرمند بزرگ و عارفی ست كه آن اندازه كه شایستگی مقام و مرتبت اوست ، به جهانیان شناسانده نشده است .

    واژه های كلیدی : كمال الدین بهزاد ، سلطان محمد ، ذره گرایی ، تركیب بندی استوار و نا متعادل ، نقطه ـ محور

    مقدمه :

    سلطان محمد ، هنرمند نقاشٍ مكتب تبریز 2 ، از هنرمندان ایرانی ست كه شاخص ترین نقاش مكتب تبریز 2 می باشد . و علاوه بر ابداع های متعددی كه در نقاشی ایرانٍ عهد صفویان ایجاد كرده است تأثیر بسیار زیادی را هم بر هنرمندان همعصر خود در مكتب تبریز و حتی در مكتب اصفهان و مكتب شیراز 2 نیز آزموده است . در تاریخ تولد او اختلاف ست . برخی او را متولد سال 870 و برخی 880 هجری قمری نوشته اند ، بنابرین در ربع چهارم سده ی نهم هجری متولد شده و در نیمه ی اول سده ی دهم ( نیمه ی نخست سده ی پانزدهم مسیحی) به اوج شهرت و اقتدار هنری رسیده است .

    از همكاران و معاصران او در تبریز ، می توان آقامیرك ، میر خلیل منصور ، سید میرزا علی (پسر سلطان محمد ) ، محمدی ، (كه برخی او را نیز فرزند سلطان محمد دانسته اند) ، میر سید علی ، و مظفر علی از شاگردانش را می توان نام برد. ازین میان ، محمدی بیشتر به طراحی علاقه مند ست و صحنه های زندگی روستائی را طراحی می نماید. طراحی های او از یك واقعی گرایی ویژه برخوردارست . آقا میرك و میر خلیل مصور تأثیرات زیادی از سلطان محمد برگرفته اند . بعضی از تاریخ هنر نویسان سلطان محمد و آقامیرك را در یك ردیف دانسته اند (1) ؛ شاید این اشتباه از آنجا ناشی شده باشد كه این دو هنرمند ارتباط های هنری و دوستانه ی بسیار زیادی با هم داشته اند .

    *****

    درك آثار سلطان محمد ، شاید به آسانیِ درك آثار كمال الدین بهزاد نباشد ، هر چند كه سلطان محمد در مواردی از بهزاد نیز متأثر شده است ( بنابر نوشته ی برخی از نویسندگان و تاریخ هنر نویسان چون شیلا كنبای) ؛ باید توجه داشت كه سلطان محمد در زمان خود و در محیط هنری خود به اندازه كافی از شهرت و از اقتدار هنری برخوردار بوده است كه بتواند تأثیر گذار باشد تا ثیر پذیر ؛ ولی در حقیقت او، اگر او از كسی متأثر شده باشد ، از جنید سلطانی تبریزی (مشهور به جنید بغدادی ، شاید به این دلیل كه او بنیان گذار مكتب بغداد می باشد ) ست . جنید ، نه تنها بر سلطان محمد تأثیر گذاشته است بلكه بهزاد نیز از او متأثر شده است . در برخی از آثار دوره اول شكوفایی بهزاد ، ما تأثیر های جنید سلطانی را بخوبی مشاهده می كنیم ( صحنه ی آمدن همایون به درِ کاخ همای با صحنه ی فرار یوسف از زلیخا از دیدگاه رنگ وعناصر تزیینی مقایسه گردد). در نگاره ی » رفتن همایون به دركاخ همای » ، تزیینات هندسی دیوار درونی كاخ به رنگ لاجورد و با طرحی مشبك و در هم تنیده می باشد . ما این گونه آذینگری را در آثار بهزاد هم می بینیم. از سوی دیگر ، تركیب بندی این كار همانند » فرار یوسف از زلیخا » (اثر جاودانه ی بهزاد) ، از یك تركیب بندی بر اساس اصل » عدم تعادل پایدار » ، كه در سده های هفدهم و هیجدهم ، در ایتالیا و سپس در سایر كشورهای اروپا بوسیله ی جریان كاتولك-درباری » باروك » مطرح گردید، مشاهده می شود . چون این آثار اغلب بدون امضاء هستند ، بعضی از كارشناسان آنها را به جنید و بعض دیگر به بهزاد نسبت داده اند ازین بررسی یك پرسش و یك » ادعا » مطرح می گردد ؛ پرسش این ست كه آیا این نگاره از جنید سلطانی ست و بهزاد در دیگر كارهایش از اوتقلید كرده است و یا اصولاً این اثر از بهزاد ست؟ و آن ادعا چنین ست : تا پیش از سده ی شانزدهم مسیحی در هنرهای خاور و باختر چنین اصلی در هنر بیان نشده بود . و جریان باروك آنرا در سده ی هفدهم مطرح می سازد، در حالیكه بهزاد ، یك سده پیش از آن به شایستگی ازین اصل در آثار خود استفاده می كند .

    و

    قیمت فایل فقط 4,400 تومان

    خرید

    برچسب ها : تحقیق در مورد زیبایی شناسی در آثار سلطان محمد , هنرمند نقاش مكتب تبریز , تحقیق هنرمند نقاش سلطان محمد

 

 براي توضيحات بيشتر و دانلود بر روي عنوان زير کليک کنيد

تحقيق در مورد زيبايي شناسي در آثار سلطان محمد، هنرمند نقاش مکتب تبريز

 


مشخصات

  • جهت مشاهده منبع اصلی این مطلب کلیک کنید
  • کلمات کلیدی منبع : سلطان ,محمد ,بهزاد ,هنرمند ,آثار ,تبریز ,سلطان محمد ,آثار سلطان ,هنرمند نقاش ,مكتب تبریز ,مورد زیبایی ,مورد زیبایی شناسی ,سلطان محمد، هنرمند ,آثار سلطان محمد، ,كمال الدین بهزاد
  • در صورتی که این صفحه دارای محتوای مجرمانه است یا درخواست حذف آن را دارید لطفا گزارش دهید.

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین مطالب این وبلاگ

محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

تدريس و مشاوره در زمينه برنامه ريزي و کنترل پروژه لیمو ترش بلاگ این جا رو دوس دارم! David arlo16 Tapak برد مجازی داستان های مدرسه بسم الله الرحمن الرحیم وبمستران ايران وبلاگ شخصی گردو بلاگ